Bij een organisatie kan de beleving van medewerkers anders zijn dan de beleving van de klant of bezoeker.
De medewerker zal de beleving van het parkeren, de werkplek, de bedrijfstuin, de toegangsregeling en de interne facilitaire service vanuit het dagelijkse functioneren bezien. De klant zal meer aandacht hebben voor het product of de dienst, de klantvriendelijkheid, de ontvangst, de bereikbaarheid, de contacten, het gebouw en de toegang. Alhoewel ook intern aandacht moet worden gegeven aan de beleving moet het vooral extern zijn gericht. Wel hebben de eigen medewerkers een grote rol bij het verbeteren van de beleving. Klanten hebben is mooi, maar klanten behouden is beter. Er zijn diverse mogelijkheden om de klanttevredenheid te meten. Mystery metingen, klantbelevingsonderzoek, klantinterviews en ronde tafelsessies. Je kunt dit zelf uitvoeren of door professionals laten doen. Als je een meting doet, bedenk dan vooraf hoe je de verschillende onderwerpen beoordeelt en houd het doel voor ogen.
