Veel facilitair verantwoordelijken kampen met het dilemma om de werkzaamheden van hun organisatie uit te besteden bij een klein aantal facilitaire dienstverleners of een reeks van gespecialiseerde aanbieders van diensten, dan wel een combinatie van beide. Uiteraard altijd met de bedoeling om de werkzaamheden van hun organisatie zo profijtelijk mogelijk te laten uitvoeren.
De onderlinge raakvlakken van de werkzaamheden in organisaties maakt dat een aantal verschillende soorten werkzaamheden gecombineerd kan worden. Zo gingen receptie en toegangscontrole hand in hand, verlichting met zonwering, verwerd schoonmaak tot specialistische schoonmaak en verdween een deel van de scheidslijn tussen catering en vending. Veel bedrijven haakten daarop in en gingen over tot uitbreiding van hun diensten. Zij vormen de facilitaire dienstverleners.
Het gebundelde aanbod van werkzaamheden is bij geen van de facilitaire dienstverleners hetzelfde. Verder komen zij oorspronkelijk voort uit de meest uiteenlopende soorten aanbieders. Overigens zonder dat zij daarbij de kwaliteit uit het oog verliezen. En allemaal hebben zij met elkaar gemeen, dat het hun bedoeling is om het primaire werkproces te ondersteunen.
Op de beursvloer neemt een aantal aanbieders van facilitaire diensten, services, al dan niet integraal, deel. Naast een aantal aanbieders met een of twee diensten. Dat maakt het ook zo gemakkelijk om ter plekke informatie en kennis op te doen, naast het spreken van de verschillende deskundigen en adviseurs.
