Schoonmaak raakt de gehele bedrijfsvoering

Als de coronatijd iets heeft aangetoond, dan is het wel, dat schone en hygiënische werkplekken en -omgeving soms letterlijk van levensbelang zijn. We werden snoeihard afgerekend met onze slonzige hygiënische omgang met elkaar. Een omgang die zich beslist niet beperkt tot het kuchen in de ellenboog of anderhalve meter afstand. Wie onze werkplekken zou analyseren, ontdekt daarbij nog véél meer, zoals stof, kruimels, huidschilfers, nagels en andere verontreinigingen.

Schoonmaak en hygiëne spelen letterlijk op de gehele werkplek of in de totale werkomgeving een rol. Dat begint al met de toetsenknop van het parkeersysteem, de handgreep van de buitendeuren en de liftknop. Om te zwijgen van de aangeraakte kantoorapparatuur door alle collega’s, de spullen op de eigen flexwerkplek of de catering in het bedrijfsrestaurant. En dan gaat het daarbij alleen nog maar over de persoonlijke hygiëne van de medewerkers.

Maar wat te denken van de invloed op de bedrijfsvoering, waar eveneens het nodige voordeel te behalen valt met schone werkplekken. Zo leidt een vieze werkplek tot een lagere productie. Is het niet als gevolg van hoger ziekteverzuim, dan wel door een slechtere beleving van de werkplek. En wat voor indruk maakt een vieze en/of onopgeruimde werkomgeving op klanten of andere bezoekers? Alleen al in het licht van het economisch gewin valt er met een bezoek aan de beursvloer de nodige winst te behalen.