Kennisbijdragen

Hoe en waarom Hybride werken

Sinds de Corona pandemie en de intelligente Lock down in Nederland het gevolg waren, werd zoveel als mogelijk thuiswerken een noodzaak. Het was net dat ene zetje dat Nederland nog nodig had om de nagenoeg structurele verandering rondom het hybride werken te omarmen.

We hoorden al langer termen als “het nieuwe werken”, “modern workplace” “work-life-balance” of “hybride werken” en uit onderzoek van UvA blijkt dat 64%  van de mensen na de pandemie vaker thuis zou willen werken maar bij voorkeur niet alle dagen want 57% mist collega’s. De behoefte aan thuiswerken ligt bij Gen-Z nog hoger, want daarvan zegt 73% de voorkeur te geven aan de juiste balans thuis en op kantoor. De verwachting is dat hybride werken straks echt niet meer weg te denken is.

De voordelen

Wij waren nieuwsgierig naar alle voordelen en het op afstand werken of gecombineerd thuis en op de zaak werken is zo gek nog niet, het blijkt zelfs diverse positieve effecten te hebben;

  • Medewerkers blijken efficiënter te werken.
  • Korter vergaderen.
  • Geen tijd meer verliezen in de file.
  • Er is minder ergernis.
  • Men is productiever doordat thuis gewerkt kan worden aan klussen waar men op kantoor niet aan toekomt. 
  • Het werkgeluk groeit doordat er een betere ‘work-life-balance’ is.

Besparingen

Naast de andere interessante voordelen zijn er verschillende besparingen te herleiden:

  • Andere leasecontracten, want men zit minder op de weg.
  • Besparingen op kantoorkosten, want men heeft minder grote kantoren nodig.
  • Minder onderhoudskosten,
  • Minder cateringkosten
  • Minder schoonmaakkosten.

En last but zeker not least; Het Hybride werken kan een grote bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit en laat dat nu net de nodige aandacht verdienen.

Nu werden wij best nieuwsgierig naar de feitelijke effecten van de vermindering van de CO2 uitstoot, dus zijn gelijk de diepte in gedoken. Wij kwamen terecht bij het onderzoek van Milieu Centraal en wij schrokken nog best van de omvang, namelijk;  Wie vijf dagen per week van Utrecht naar Amsterdam reist, en daarbij de auto vervangt voor de trein, bespaart bijna 4 ton CO2 op jaarbasis. Omdat de Nederlandse Spoorwegen eigen windparken hebben, staat treinreizen qua uitstoot (min of meer) gelijk aan thuiswerken. De auto laten staan, levert écht significante milieuwinst op. Woon-werkverkeer is goed voor ongeveer 6 miljoen ton CO2 in Nederland per jaar.

Maar wat is nu eigenlijk hybride werken?

Maar wat is hybride werken vragen we ons nog steeds vaak af? Waarom noemen we het zo? Is het niet een kwestie van je stoel aanschuiven, kopje koffie of thee erbij, laptop op tafel en starten maar?

Een goede (thuis)werkplek behoort te voldoen aan de Arbo-regels en we zijn misschien niet altijd even goed van bewust, maar die vlieger gaat ook op voor thuiswerkers. Dat wil dus zeggen dat je gebruik maakt van ergonomisch verantwoord meubilair en apparatuur en dat je thuiswerkplek de juiste verlichting geniet. Dat is de basis, maar tegenwoordig reikt een werkplek verder dan alleen verlichting, meubilair en een PC. We leven in een maatschappij, waarbij online ontmoeten en zelfs “socializen” steeds meer gewoon lijkt te worden, dus ook de behoefte aan meer persoonlijke beleving en eenvoudig werkende accessoires die het op-afstand-werken vergemakkelijken groeit.

Het is jammer genoeg niet mogelijk om een kant-en-klare one size fits all Hybride- werken-formule te creëren, waardoor iedereen direct optimaal, prettig en efficiënt aan de slag kan, maar we hebben wel een aantal richtlijnen verzameld om het hybride werken in goede banen te leiden, waarbij je de juiste werk-prive balans samen kunt zoeken, productief en vooral ook verbonden kunt blijven.

5 Hands-on Tips voor werkgevers en management

  1. Definieer wat Hybride werken voor jou of de organisatie betekent
  2. Persoonlijk contact houden
  3. Tijdsbesparing inzichtelijk maken
  4. Waak voor valkuilen
  5. Faciliteren in het thuiswerken

Als slotbetoog kunnen we nu vanuit Lydis niet anders als de top 7 beste thuiswerkoplossingen producten die wij als distributeur in portfolio hebben onder de aandacht brengen. Zeker nu het hybride model in opkomst is. Stuk voor stuk producten die het hybride werken vergemakkelijken en eigenlijk onmisbaar zijn wanneer je de overstap naar optimaal gecombineerd werken maakt.

7 hands-on product tips van Lydis om “hybride te werken”

Elimineer rumoerige geluiden in en rondom het huis + visual product.
Een veel voorkomende uitdaging is dat werknemers merken dat ze thuis sneller afgeleid zijn. Dit is te herleiden aan omgevingsgeluiden. Kinderen, een telefonerende medebewoner, in de tuinwerkende buren of een miauwend of blaffend huisdier. Een terecht aandachtspunt voor werkgevers, want die zijn gebaat bij een professionele thuiswerkomgeving. De UH33 en UH36 headphones van Yealink beschikken over noice-canceling technologie waarmee omgevingsgeluiden sterk  worden verminderd. Door de onderdrukkende microfoon bent u ongeacht de omgevingsgeluiden altijd goed verstaanbaar.

1,5 meter afstand bewaren tijdens een gezamelijke call? + visual product.
Conference Speakers phones zijn ontworpen om telefonische vergaderingen en samenwerking makkelijker te maken. Het voordeel van een oplossing zoals de CP700 en CP900 van Yealink is het spraakbereik van de microfoons met ruisonderdrukking. Hierdoor ben je in een straal van 1,5 meter rondom het apparaat goed te verstaan. De 1,5 meter afstand kan dus gewoon bewaard worden wanneer meerdere personen toch op kantoor zijn en in een ruimte aan één call willen deelnemen. Deze oplossing zorgt voor uitstekende geluidskwaliteit en professionele audio communicatie, ongeacht de werkplek.

Met optimaal beeldkwaliteit lijkt het net alsof je echt tegenover elkaar zit + visual product.
Nu online samenkomen door middel van video-conferencing de nieuwe norm aan het worden is komen steeds meer mensen erachter dat de ingebouwde camera in hun laptop niet altijd voldoet aan wensen en eisen. Matig beeldkwaliteit, de sensor heeft vaak moeite met verschillende lichtomstandigheden, de camera zit soms op een onhandige plek en is het niet mogelijk om de camera te draaien. Om toch van optimaal beeldkwaliteit te hebben tijdens een video-conference kan de UVC30 Desktop camera eenvoudig bevestigd worden op elk computerscherm. Dankzij het haarscherpe beeld, een kijkhoek van 120 graden, auto-framing en gezichtsherkenning beleef je videoconferenties met klanten en collega’s alsof je echt tegenover elkaar zit. Dit maakt de Yealink UVC30 onmisbaar voor iedereen die nu thuiswerkt.

Huddle rooms: een nieuwe trend op kantoor + visual product.
Het ‘Nieuwe Werken’ was al in opkomst en hierdoor verandert ook de behoefte en functie van een kantoorgebouw.  Steeds meer kantoren worden ingericht met zogenaamde Huddle Rooms. Kleine ruimtes waarin je zowel offline als online kunt samenwerken en snel ideeën kunt uitwisselen. Een tip voor dit soort huddle rooms of middelgrote ruimtes is de UVC40 Videobar van Yealink. Een alles in één oplossing voor de beste audio en video ervaring, waardoor vergaderingen natuurlijker verlopen en de samenwerking verbetert. Met een brede kijkhoek van wel 133 graden kunnen alle deelnemers van de conference zonder extra moeite in beeld worden gebracht. Ook wanneer de 1,5 meter afstand in acht genomen wordt. Daarnaast kan de helderheid van het beeld automatisch worden geoptimaliseerd voor ruimtes die minder goed verlicht zijn.

Voor kleine(re) Huddle Rooms adviseren wij de Yealink VC210 Collaboration Bar. Een betaalbare oplossing voor videoconferenties in kleine ruimtes. De VC210 wordt geleverd met de CP900 speakerphone waardoor het systeem direct voorzien is van hoge kwaliteit audio , mede door de 360° microfoon met een spraakbereik tot 2 meter. De afstandsbediening is voorzien van een Teams knop waarmee met één druk op de knop Microsoft Teams geopend kan worden. Zowel de VC210 als de UVC40 hebben slechts één USB-kabel nodig om hem met een pc of laptop te verbinden.

Overal verzekerd van uitstekende audio- en video kwaliteit + visual product.
We horen steeds vaker de term BYOD voorbij komen. Bring Your Own Device (BYOD) refereert aan de trend waarbij werknemers hun prive laptop, tablet of mobiele telefoon meenemen van en naar het werk om taken voor de werkgever uit te voeren. Door deze ontwikkeling en behoefte zijn er ook steeds meer BYOD oplossingen voor audio- en video conference op de markt verschenen. Een mooi voorbeeld van zo’n oplossing is de UVC30-CP900 BYOD Meeting kit van Yealink. Met deze kit kun je vanuit huis, kantoor, bij een klant of in een openbare ruimte gemakkelijk een digitale meeting opzetten. Met de BYOD kit ben je overal verzekerd van een uitstekende audio- en video kwaliteit. De BYOD kit is uiterst gebruiksvriendelijk vanwege de Plug & Play en de handige hub die ervoor zorgt dat er maar één kabel aangesloten hoeft te worden aan de pc of laptop.

Meer informatie
Banner nieuwsbank