Kennisbijdragen

Waarom circulair inkopen loont

Bij circulair inkopen gaat het erom dat er direct nagedacht wordt over hoe de producten aan het einde van de levensfase weer opnieuw ingezet kunnen worden. De nadruk ligt hierbij dus veel meer op de restwaarde van het product dan de inkoopwaarde. Met name het Circulair inkopen door het bedrijfsleven is een belangrijk middel om tot een circulaire economie te komen. Producten die het bedrijf sowieso nodig heeft, maar dan op een verantwoorde wijze ingekocht. Denk aan materialen ten behoeven van het productieproces of dienstverlening, maar bijvoorbeeld aan het inkopen van circulair printpapier, hygiĆ«nepapier, koffiebekers, schoonmaakmiddelen of een afval inzamelmodule. Maar ook contracten voor bijvoorbeeld energie en schoonmaak kunnen langs de circulaire meetlat worden gelegd.  

Waarom circulair inkopen?
Circulair ondernemen en circulair inkopen heeft een aantal voordelen. Zo wordt het gebruik van fossiele grondstoffen in je bedrijf verkleind door kantoorartikelen zoals bijvoorbeeld papier, gerecycled in te kopen. Om het voorbeeld van papier tastbaar te maken: het recyclen van 1000 kg papier (80 dozen printpapier) bespaart grofweg 2375 liter olie, 26.500 liter water en 17 bomen. Daarnaast wordt er bij de productie van gerecycled papier tot wel 87% minder Co2 gebruikt dan bij de productie van normaal papier. Zo wordt in een klap een groot deel van de ecologische footprint verlaagd, aangezien papier ongeveer 50% van het bedrijfsafval is.

Het verschil met traditioneel inkopen
Het grote verschil tussen traditioneel en circulair inkopen zit vooral in de voorbereidende fase. Vooraf wordt er namelijk een bewuste keuze gemaakt voor circulair inkopen. Circulair inkopen is het middel om doelen zoals kostenbesparingen en een lagere CO2 uitstoot te realiseren. Het is dus onderdeel van de visie van de onderneming. Bij traditioneel inkopen is het proces afgelopen wanneer het product is

betaald. Bij circulair inkopen wordt al bewust nagedacht over wat er met het product zal gebeuren aan het einde van de levensfase. Hoe kan het weer teruggebracht worden?

Leveranciers selecteren
Circulair inkopen is een redelijk nieuw onderwerp. Er zijn nog geen specifieke richtlijnen waardoor leveranciers zelf invulling zullen geven aan circulair ondernemen. De kans dat er verschillende typen aanbiedingen binnen komen is daardoor erg groot. Het is verstandig om vooraf selectiecriteria te bepalen, zodat daarna nagaan kan worden welke leverancier het dichtbij de wensen en behoefte van de organisatie komt. De meest waardevolle oplossing zal in eerste instantie misschien niet de meest goedkope oplossing zijn op de korte termijn. Bij circulair inkopen is het belangrijk dat er gekeken wordt  naar kostenbesparingen op de lange termijn. Daarnaast zijn circulaire producten vaak duurzamer. Doordat producten langer meegaan kan het ook zo zijn dat de materiaalkosten eenmaal meer kosten. Maak daarom een berekening of de prijs en levensduur van het product in balans zijn. En vervolgens natuurlijk de meest belangrijke vraag van circulair inkopen: Hoe kan het product teruggebracht worden in de kringloop? Circulair ondernemen gaat natuurlijk niet alleen maar over kostenbesparingen, maar juist aan het bijdragen van een betere wereld en duurzaamheid.

Contracten afsluiten met leveranciers
Contracten afsluiten bij circulair inkopen vraagt toch om iets meer aandacht dan bij de traditionele inkoop. Er moeten namelijk duidelijke afspraken gemaakt worden over hoe het product weer terug kan komen in de kringloop waarbij zoveel mogelijk waarde behouden blijft. Omdat de levenscyclus van circulaire producten vele malen langer is, wordt er nu al aan nagedacht over wat er 10 tot 20 jaar later moet gebeuren.

Meer informatie
Banner nieuwsbank