Het nieuwe fietsparkeren voor hedendaagse fietsen
Ten gevolge van innovaties in de fietsbranche zijn zowel de fiets als de fietser enorm veranderd. Hedendaagse (e-)fietsen hebben andere afmetingen, veel accessoires en zijn bovendien erg kostbaar. Fietsers vragen dan ook om veilige en fiets- en gebruiksvriendelijke stallingen.
De meeste fietsen staan niet goed of zelfs helemaal niet geparkeerd in traditionele systemen. Uit onderzoeken van Hogeschool Arnhem Nijmegen is gebleken, dat het daadwerkelijke gebruik van openbare fietsenstallingen in Nederland veel beter kan. Het onderzoek is gebaseerd op een 1000-tal foto’s gemaakt door heel Nederland, waaruit blijkt dat slechts 31% van de fietsenrekken daadwerkelijk wordt gebruikt. Dit betekent dat 69% van de fietsen niet gestald wordt in de fietsenstallingen die nog steeds gekocht en op straat gezet worden! Waarom worden conventionele fietsenrekken nauwelijks gebruikt, blijkt uit het onderzoek.
In deze lezing licht Ton Kooymans toe hoe toekomstige fietsenstallingen verbeterd kunnen worden. Te beginnen met een beknopte presentatie over de ‘ins en outs’ en ‘do’s en don’ts’ rondom fietsparkeren. Vanuit het perspectief van zowel gebruikers, beheerders als besluitvormers. Aan de hand van zijn zogenaamde ‘5C-model’ zal hij adviseren hoe facilitair verantwoordelijken op een objectieve manier de juiste fietsparkeeroplossing kunnen kiezen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en met een dosis humor.
De efficiënte van fiets parkeren kan sterk verbeterd worden (Foto Shutterstock)
Andere lezingen tijdens de vakbeurs
- 1
- 2
- Volgende »