test fr
Home » Kennisbijdragen » Nieuw leven voor kantoormeubilair

Nieuw leven voor kantoormeubilair

Onze ecologische voetdruk is te groot en neemt steeds verder toe. Grondstoffen worden wereldwijd steeds schaarser en duurder. Dus waarom kantoormeubilair niet hergebruiken?

OPNIEUW! geeft op een sociale manier invulling aan circulaire werkomgevingen. Dit doet het door meubilair opnieuw te gebruiken. „Samen met jou maken we een einde aan toenemende vervuiling, de ontginning van waardevolle gebieden en helpen we de wereldwijde sociale ongelijkheid terug te dringen”. 

Door het hergebruik van grondstoffen, in plaats van deze te vernietigen, draagt een gebruiker direct bij aan de reductie van CO2, energie en grondstoffen.

OPNIEUW! Is een Social Enterprise. „Met de aanschaf van onze producten creëer jij werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.” De houtbewerkers, stoffeerders, metaalbewerkers en monteurs zijn mensen die afstand tot de arbeidsmarkt hadden en zelf opgeleid zijn.

Met revitalisatie verlengt het de levensduur van producten tot 20 jaar. Dit is goed voor de portemonnee én de planeet.

Uniek verhaal
„Overweeg je om te investeren in een functionele en betekenisvolle werkomgeving?
Heel verstandig, want de werkplek heeft een grote impact op het werkplezier en productiviteit van je medewerkers. Wij geloven dat je vanuit oprechte verantwoordelijkheid voor de wereld, perfecte werkomgevingen kunt inrichten.”

Ieder product heeft er een uniek verhaal. Door van gebruikte materialen prachtige nieuwe meubels te ontwikkelen en afgedankte meubels een nieuw leven te geven. Zo worden tafels van treinonderdelen en lampenkappen gemaakt van gerecycled plastic. Kortom, 100% circulair kantoormeubilair!

Vanuit klanten worden circulaire projecten aangevraagd, waarbij  OPNIEUW! refurbished meubilair kan inzetten. Hoe gaat een project in zijn werk?

Fase 0 Inventarisatie en conceptontwerp
In fase 0 kom je in gesprek met adviseurs. Tijdens dit gesprek wordt een inventarisatie gemaakt en een programma van eisen opgesteld, om te kijken wat de wensen en/ of behoeften zijn voor de ruimte(n). Eventueel bestaand meubilair dat al aanwezig is, kan een opknapbeurt krijgen door middel van revitalisatie. Daarnaast kunnen bestaande materialen hergebruikt worden voor ‘nieuw’ meubilair. Natuurlijk kan er ook worden ingericht met refurbished/ circulaire meubilair.

Met de informatie uit de inventarisatie komen er ontwerptekeningen, plattegronden en 3D indelingstekeningen. Hierbij wordt tevens een begroting opgesteld van het toegepaste meubilair en begeleidingswerkzaamheden. In alle ontwerpen wordt rekening gehouden met de laatst geldende kantoorinrichtingsnormen.

Fase 1 Voorlopig ontwerp
Vanuit de inventarisatie in fase 0 wordt een conceptontwerp opgesteld. In fase 1 worden de ontwerptekeningen definitief gemaakt. Daarnaast worden de exacte inrichtingskosten opgesteld, de technische specificaties gemaakt, en de voorlopige planning opgesteld.

Fase 2 Inventarisatie en conceptontwerp
Nadat het conceptontwerp definitief gemaakt is, volgt een vervolgafspraak met de opdrachtgever en de projectleider. Hierbij wordt het definitieve ontwerp besproken en ondertekend. Daarnaast wordt er een definitieve planning en een plan van aanpak opgesteld. Het is belangrijk dat eventuele risico’s besproken zijn, en hiervoor wordt dan ook een risico-analyse gemaakt met beperkende maatregelen.

Naast het gesprek worden er in fase 2 ook werktekeningen gemaakt, er wordt maatwerk uitgevoerd, standaard meubilair wordt ingekocht en ook de uitvoering, inhuizing en oplevering gebeurt in fase 2.

Fase 3 Controle, acceptatie en evaluatie
Direct na oplevering, zal de eindoplevering worden beoordeeld. In de projectadministratie wordt aangetekend of het gehele project correct is opgeleverd. Na controle en acceptatie is een evaluatiemoment, waarbij de projectleider en opdrachtgever de gehele gang van zaken doornemen.

Dit heeft als doel te beoordelen of de verwachtingen zijn waargemaakt en de opdrachtgever volledig tevreden is.

Fase 4 Nazorg, service en onderhoud
Een opdracht is pas afgerond als de opdrachtgever tevreden is en als zijn verwachtingen zijn uitgekomen. „Als er tijdens het gebruik problemen of storingen ontstaan, staat onze serviceafdeling voor je klaar.”

Meer informatie