Onderhouden zonwering minder vanzelfsprekend dan zonsopgang

Met dezelfde vanzelfsprekendheid waarmee de zon opgaat, vertrouwen veel bedrijven erop dat hun zonwering hun pand(en) blijft beschermen tegen een overdaad aan zon. Zij vertrouwen er op, dat met de eenmalige aanleg alles is geregeld. Al komen zij er op een gegeven moment achter dat deze gedachtegang niet opgaat. Sterker nog, als zij eerder onderhoud hadden gepleegd, zouden zij storingsvrij zijn geweest en lagere kosten hebben gehad. Ook hier geldt, voorkomen is nog altijd beter dan repareren.

Facilitair verantwoordelijken realiseren zich vaak niet, dat ook zonwering onderhoud vereist. Daarbij valt te denken aan tussentijdse reparaties, het vervangen van bijna versleten materialen en het reinigen van verschillende onderdelen. Daarbij maakt het niet uit of het om electrisch aangedreven of volautomatische zonwering gaat, dan wel om handbediende. Alle vaste -, scharnierende – en draaiende delen dienen periodiek te worden nagekeken en doorgesmeerd. Losgeraakte bouten, moeren en schroeven weer goed bevestigd te worden. En de bediening, lagering, doekbevestiging en confectie gecontroleerd op juist functioneren. Om van de elektrische installaties nog te zwijgen.

Met een regelmatige onderhoudsbeurt voorkomt de facilitair verantwoordelijke storingen en onverwachte uitgaven aan de zonwering van het pand van de organisatie, terwijl deze dan een langere levensduur heeft. Naast mechanische en electrisch onderhoud kan ook de reiniging van de doeken meegenomen worden, zodat de uitstraling van het pand ook overeind kan blijven. De deskundigen op de beursvloer kunnen bezoekers over alles informeren.

Foto De Haan Westerhoff, Met een goed onderhouden zonwering voorkomen bedrijven hogere kosten en onverwachte storingen.