Of het nu gaat om een kantoor, productiehal of opslagruimte, geen bedrijf ontkomt aan facilitair en/of gebouwbeheer. Om het even of zij zelf werkzaamheden uitvoeren, uitbesteden of in samenwerking met andere organisaties doen. Waarbij het evenmin uitmaakt of de werkzaamheden worden uitgevoerd voor eigen personeel, bezoekers of gasten. Ongeacht op welk terrein in de organisatie het zich afspeelt, in welke geleding, in welke tijd, dan wel mate of met welk gewenst resultaat, steeds zijn facilitair en/of gebouwbeheer aan de orde.
Al even divers zijn de gebieden, waarop deze ondersteuning van het primaire proces zich afspelen. Zij lopen uiteen van bezoekersregistratie en zonwering tot beveiliging en verhuizingen; en alles wat daar tussenin zit. Zij kunnen eenmalig zijn of periodiek terugkeren, dan wel betrekking hebben op organisatieprocessen, het gebouw, de bedrijfsterrein, voorzieningen, werkplekken of de (werk)omgeving.
Betekenis
Hoewel de uitgangspunten voor veel sectoren verschillend zijn, zijn veel van de werkzaamheden op het gebied van facilitair en gebouwbeheer vaak voor iedereen herkenbaar. In bedrijven zijn de accenten anders, maar de facilitaire dienstverlening, c.q. het gebouwbeheer komen in vergelijking met organisaties in andere sectoren in grote lijnen vaak op hetzelfde neer.
Dat verschaft de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer daarom al meer dan een kwart eeuw zijn legitimatie. Dit oudste evenement voor facilitaire dienstverlening & gebouwbeheer brengt al sinds de eerste editie in januari 1999, ieder jaar duizenden aanbieders en vragenden bij elkaar voor uitwisseling van kennis, informatie, noviteiten en/of inlichtingen over facilitair en gebouwbeheer.
Beursvloer
Organisator HoLaPress Communicatie slaagde er in om 24 edities op rij gedurende 3 dagen een beursvloer te organiseren, waar zowel standhouders als bezoekers tevreden op terug kijken. In de eerste 18 edities in de Brabanthallen in โs-Hertogenbosch, sinds 2019 in de Jaarbeurs in Utrecht.
Voor de 25ste editie, op 5, 6 en 7 juni 2024, streeft hij opnieuw naar een overeenkomstige beursvloer. Voor de facilitair verantwoordelijken in bedrijven komt het erop neer, dat zij zich na het betreden van de beursvloer meteen welkom voelen met gratis voorzieningen als koffie, water, opbergvoorzieningen, een beurscatalogus en plattegrond. Tijdens hun bezoek voorzien standhouders en beursorganisatie hen van de nodige lezingen, presentaties, relatielunches, bedrijfsbijeenkomsten en/of dagafsluitingen. Bij elkaar een compleet vakevenement voor facilitair verantwoordelijken en gebouwbeheerders uit de culturele sector.
Website
In de aanloop tot de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer houdt de beursorganisatie zowel passief als actief alle belangstellenden in de culturele sector op de hoogte van de ontwikkelingen. Actief door middel van nieuwsbrieven en passief door op deze website regelmatig bijdragen te plaatsen. Deze gaan over het lezingenprogramma, noviteiten, deelnemersbijeenkomsten, prijsuitreikingen, het aanbod van de standhouders of andere activiteiten op de beursvloer.
Daarnaast fungeert deze website als hun inhoudelijke vraagbaak. Onder de Beursthemaโs staan de verschillende categorieรซn, waarin deelnemers hun diensten en producten aanbieden. In de Bezoekersinteresses staan aanbiedingen op de beursvloer, waarin de standhouders voorzien. In de rubriek Van deelnemers staan in de diverse subrubrieken informatie, kennisbijdragen, oplossingen, etc,, die de standhouders met de facilitair verantwoordelijken in de culturele sector willen delen. Terwijl op de website van de FGNoviteitenprijs de beschrijvingen staan van veel noviteiten, die door de deelnemers op de beursvloer worden aangeboden.
Vanaf 1 april 2024 kunnen facilitair (mede-)verantwoordelijken zich op deze website ook gratis (voor)registreren als bezoeker van de 25ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, hรฉt evenement voor facilitaire dienstverlening en gebouwbeheer.
Goed facilitair en gebouwbeheer zijn onontbeerlijk bij de optimalisering van bedrijfsprocessen.