Home » Kennisbijdragen » Trendrapport facilitaire horecadienstverlening 

Trendrapport facilitaire horecadienstverlening 

Trendrapport facilitaire horecadienstverlening 

Het is onze missie om mensen met lekker eten en drinken te verleiden tot een gezonde en verantwoorde levensstijl. En wil je als facilitaire horecadienstverlener blíjven verleiden, dan is het essentieel om doorlopend te innoveren en steeds weer op zoek te gaan naar kansen om de dienstverlening te vernieuwen. Om richting te geven aan onze innovaties en vernieuwingen, werken we met jaarthema’s. Deze jaarthema’s spelen in op de trends en ontwikkelingen in de markt en sluiten aan op de wensen en behoeften op de locaties. Ook vinden wij het belangrijk dat de thema’s een beetje prikkelend zijn en een reactie uitlokken, zodat erover gesproken wordt. Het thema staat een jaar lang centraal en wordt daarna blijvend onderdeel van onze aanpak.

Natuurlijk hebben we ook voor 2023 een jaarthema: Vitam, dat kan anders! Hiermee spelen we in op een aantal trends en ontwikkelingen die we in dit rapport beschrijven, maar houden we ook juist vast aan wat we al twintig jaar met veel succes doen. En dat is het altijd nét even anders doen.

Trend 1: terug naar de natuur
Even rust pakken met een boswandeling, pure gerechten bereiden met groenten uit eigen moestuin of van de boer dichtbij, of zelfs je huis inrichten met natuurtinten. Het is duidelijk; de afgelopen jaren wordt de behoefte om terug te gaan naar de natuur steeds groter. Zo voorkomen we ook dat we overprikkeld raken. En de natuur heeft onze aandacht hard nodig. Sterker nog, willen we de natuur

mooi houden, dan moet het anders! En dat is door terug te gaan naar de basis, zodat we beter voor die natuur zorgen.

Bij Vitam zetten we ons dagelijks in om bij te dragen aan een vitale wereld. Teruggaan naar de natuur is voor ons dan ook vanzelfsprekend. Niet voor niets staan de seizoenen bij ons aan de basis, werken we samen met Stichting Voedselbosbouw Nederland en rechtstreeks met boeren, kopen we zoveel mogelijk lokaal in en voegen we geen onnodige ingrediënten toe aan onze gerechten.

Trend 2: bewuste levensstijl
Voedingskeuzes hebben invloed op ons eigen welzijn en op dat van onze leefwereld. Steeds meer mensen kiezen bewust voor gezond eten en drinken dat niet al te milieubelastend is. Gelukkig maar, want als we dingen niet anders doen, blijft er niets over voor volgende generaties. Voor die bewuste keuzes zijn inzichten nodig – mensen willen meten wat ze eten. Met deze inzichten zijn zij beter in staat te kiezen voor minder bewerkt eten en minder toevoegingen, maar meer plantaardige producten, met goede voedingsstoffen.

Vitam omarmt deze bewuste levensstijl. Ook wij maken bewuste keuzes, met respect voor mens, dier en milieu. Dit doen we op basis van de metingen en informatie die we inzichtelijk maken. Zo kunnen we kiezen voor een groter aandeel plantaardig aanbod, niet te veel bewerkt voedsel en een werkwijze met een zo laag mogelijke CO2-impact.

Trend 3: efficiency en gemak
Consumenten willen in toenemende mate ontzorgd worden. Gemak en snelheid zijn daarin bepalende factoren; met weinig moeite snel iets te eten vinden. Efficiency is dus gewenst. Toch is ook beleving van belang. Door een snelle en toegankelijke service blijft er namelijk tijd over om écht te genieten van het eetmoment en een hospitalitybeleving te ervaren.

Voor Vitam is het bieden van een hospitalitybeleving core business. Voor zowel onze gasten en opdrachtgevers als onze eigen medewerkers zoeken wij doorlopend naar manieren om de efficiency te vergroten en die beleving te optimaliseren. Dit doen wij onder andere door aandacht te besteden aan technologie en innovatie die op alle vlakken aan bijdragen aan de beleving. Van een Vitam-app om snel te bestellen tot banquetingarrangementen waarmee we de deelnemers een hele dag ontzorgen.

Trend 4: consuminderen
Minder spullen, minder gebruiken, minder verpakken, minder vervoeren; het draagt allemaal bij aan minder milieubelasting. Maar het draagt ook bij aan méér: je houdt meer geld, tijd en rust over én het geeft je meer voldoening. Deze trend wordt dan ook steeds groter en belangrijker. Consuminderen betekent niet dat je helemaal niets meer kan kopen. Wel ben je je meer bewust van wat je koopt of gebruikt. En dit geldt natuurlijk ook voor eten en drinken. Als je minder vaak kiest voor milieubelastende producten of ingrediënten, heeft dat een positief effect op onze leefwereld. En vaak ook op je gezondheid!

Vitam is zich bewust van de impact van eten en drinken op die leefwereld en maakt daarin bewuste keuzes. En dat betekent dat wij ook minderen om de milieu-impact te verlagen. Zo inspireren wij onze gasten minder vaak voor vlees te kiezen, gebruiken wij minder verpakkingen en geven we de voorkeur aan seizoensgroente van Nederlandse bodem – met minder foodmiles dus.

Hoe speelt Vitam in op deze trends?
Te veel druk op het milieu, te veel ongezonde keuzes en te veel vastgeroeste patronen. Helaas is dat nog te vaak de werkelijkheid in het dagelijks leven én in de bedrijfsrestaurants. Dat kan en moet anders, vinden we bij Vitam. En dat vinden we al sinds onze oprichting. Iedere dag zetten we ons in om onze gasten te inspireren en bij te dragen aan vitale mensen in een vitale wereld. Dat doen we door andere keuzes te maken en met minder méér te bereiken. En met resultaat! Dankzij deze aanpak zijn wij al twintig jaar succesvol. Dit succes zetten we natuurlijk graag voort. Daarom staat dit jaar in het teken van: Vitam, dat kan anders! We creëren andere smaken met minder suiker en zout, we maken andere keuzes om te zorgen voor minder milieu-impact, we gebruiken andere ingrediënten om minder bewerkt te koken en we bieden een andere eetbeleving met minder kantinegevoel. Zo laten we zien dat het anders kan. En daarmee verbluffen we onze gasten en opdrachtgevers en dragen we bij aan een betere wereld. Ook in de volgende twintig jaar!

1: Minder zout en suiker, andere smaak
Dat te veel suiker en zout niet goed is voor de gezondheid, weet iedereen wel. Toch is het niet altijd makkelijk om te minderen. Daarom helpen wij onze gasten graag een handje. Dit begint natuurlijk bij de bereiding in de keuken; daar voegen we geen onnodig zout en suiker toe aan de gerechten. In het restaurant bieden we de gasten vervolgens de mogelijkheid om deze gerechten naar eigen wens nog meer op smaak te brengen met de natuurlijke smaakmakers op onze vernieuwde smaaktafel. Zo zien, ruiken en proeven zij dat het weglaten van zout en suiker juist kansen biedt om nieuwe – gezondere – smaken te ontdekken, en dragen wij bij aan vitale mensen.

2: Minder impact met andere keuzes
We willen niet te veel CO2-uitstoot veroorzaken en geen onnodig afval produceren. Alles wat vermeden kan worden, laten we weg. Daarom zorgen we ervoor dat we inzicht hebben in onze impact, zodat we maatregelen kunnen treffen. Dit is nu mogelijk met de CO2-impacttool BrightGreen, die we inzetten om te zien welke onderdelen in het assortiment we kunnen verduurzamen. Het vergroten van het aandeel plantaardige eiwitten ten opzichte van dierlijke is daar een voorbeeld van – de eiwittransitie. We laten de dierlijke eiwitten niet in zijn geheel weg, maar zetten stappen in de richting van Dutch Cuisine: 80% plantaardig en 20% dierlijk. Dit doen we onder andere door groente en fruit een nog grotere rol te geven en door met gezonde vleesvervangers te werken. Ook laten we onnodige CO2-uitstoot weg door het aantal drops te verlagen en verminderen we onze afvalstroom door het gebruik van verpakkingen te minimaliseren en de voedselverspilling nog verder terug te dringen.

3: Andere ingrediënten, minder bewerkt
We gaan nog meer terug naar de oorsprong van eten en drinken; puur en onbewerkt. Dit betekent dat we ingrediënten weglaten, en daarmee de pure smaken veel meer tot hun recht laten komen. Hierdoor proeven we écht welke producten er in het gerecht verwerkt zijn en hoe die ook alweer smaken. Bovendien is de bereiding makkelijker en zijn we daardoor in staat om ons nog meer op de kwaliteit van het eten en drinken te richten. Door de juiste ingrediënten weg te laten, kom je tot de beste smaken. Vaak hebben we aan vijf ingrediënten al genoeg. Ofwel, ‘Less is more’.

4: Minder kantinegevoel, andere eetbeleving
Sinds de oprichting van Vitam laten we de kantinebeleving al weg en bieden we een fijne hospitality-ervaring. Maar omdat we willen blíjven verbluffen, zijn er altijd punten waarop we dit nog verder kunnen doorvoeren. Daarom zetten we het afscheid van de kantinebeleving voort. Niet alleen het assortiment geven we weer een kwaliteitsboost, ook besteden we aandacht aan de look & feel van het restaurant. Zodat het voelt als een horecabezoek. Met onze ondernemende aanpak zorgen we ervoor dat we onze gasten een ware hospitalitybeleving bezorgen. En dat doen we niet alleen tijdens lunchtijd – die kantinetijden laten we ook weg, net als de broodtrommel. Onze gasten zijn de hele dag door welkom om elkaar te ontmoeten en de onderlinge verbinding te versterken. En op locaties waar dit niet mogelijk is, bieden we diverse gemaksoplossingen om toch een eetmoment te kunnen creëren met collega’s.

24ste Editie:
Door wie bezocht
Van deelnemers
Terugblikken