Home » Zakelijke mobiliteit » Verplichte laadpalen plaatsen nu het net het nog aan kan (140)

Verplichte laadpalen plaatsen nu het net het nog aan kan (140)

Binnen 2 jaar dient bij alle kantoorpanden in Nederland tenminste één laadpaal te staan. Ongeacht of er plaats is op het electriciteitsnet. Facilitaire diensten doen er daarom goed aan alvast deze wettelijke verplichting in te gaan vullen. Niet alleen voor de mogelijke boetes, die dreigen bij in gebreke blijven, maar ook voor het snel groeiende aantal electrische auto’s.

Het plaatsen van een laadpaal is geen kwestie van bestellen, plaatsen en de factuur betalen. Het maken van afwegingen begin al met de vraag welk soort laadpaal aan te schaffen. Zo zijn er design laadpalen, laadpalen, die geschikt zijn voor zowel fietsen als auto’s; laadpalen die aan de muur gehangen moeten worden of op een paal geplaatst; en laadpalen, die alleen kunnen laden, en die ook geschikt voor terug levering, zodat zij als batterij kunnen fungeren.

Vervolgens is het de vraag waar de oplaad mogelijk op het terrein moet komen. Alleen te bereiken op het afgesloten parkeerterrein of ook bereikbaar voor bezoekers, die 24/7 kunnen taken? Ingeval van dat laatste is er een ander beheer vereist, en spelen onderhoud en gebruik eveneens een groetere rol.

Los van de aanschaf en de plaats krijgen de gebouwbeheerders te maken met de medewerkers. Willen deze liever thuis hun auto opladen of toch op kantoor? En tegen welke prijs, zodat de arbeidsvoorwaarden in het geding zijn. Rijden deze met een bedrijfsauto of particulier, want ingeval van dat laatste zal er meer gebruik van gemaakt worden.

Foto Shutterstock. Antwoorden op vragen over laadpalen te vinden op de beursvloer