Zuivere koffie op alle gebieden

Tegenwoordig telt bij kwaliteit van de koffie en andere warme dranken niet alleen hoe het smaakt. Ook de manier waarop het product is gemaakt, eerlijk of niet, telt zwaar. Hoe krijg je zuivere koffie, in alle opzichten?

Al meer dan 150 jaar zet J. J. Darboven zich in om de beste koffiebonen te branden, uitstekende koffiecreaties te produceren en unieke koffiemerken te verkopen.
De producent houdt niet alleen van koffie maar ook van thee en cacao.

Het is een internationale koffiebrander, die onder meer zorgt voor dagelijks versgebrande kwaliteitskoffie, waaronder de merken: Café Intencion (Max Havelaar/Fairtrade), Alfredo Espresso, Movenpick Café, J.J. Darboven Classics, Eilles Thee (ook Fairtrade en biologisch), Cocaya drinkchocolade (ook Fairtrade en biologisch), koffiemachines (onder andere WMF, Schaerer, Franke, ETNA, Bravilor) en aanverwante artikelen.

„Overal waarderen koffieliefhebbers de kwaliteit van J.J. Darboven koffie.” Daarom verlaten dagelijks enkele tonnen gebrande koffie, thee, cacao en serviceproducten het hoofdkantoor van het bedrijf in Hamburg. Hun bestemmingen zijn kruideniers, hotels, restaurants en cafés over de hele wereld.
Wanneer het assortiment kwaliteitskoffie bij klanten aanbelandt, heeft dit een lange weg afgelegd. Verbouwd en geoogst rond de evenaar, de zogenaamde koffiegordel, komen de nog niet gebrande koffiebonen per schip naar Duitsland, waar ze worden gebrand, verpakt en naar klanten worden verzonden. Daarbij wordt steeds veel rekening gehouden met de mens en natuur. Voor koffie die in de meest ware betekenis van het woord ‘goed’ is.

Van Peru naar Hamburg
Afhankelijk van het oogstseizoen, zijn de Arabica-bonen voor Café Intención afkomstig van Fairtrade-coöperaties in Peru en Honduras. Alleen al in Peru kocht J.J. Darboven in 2017 ongeveer 2400 ton gecertificeerde Fairtrade-koffie.

Elke koffiebes wordt eerst met de hand geplukt door onze koffieboeren, en vervolgens uit het vruchtvlees bevrijd, gewassen en gedroogd, geschild en gesorteerd. Nog voordat de koffie is gekocht, komt er een monster van de oogst die als test wordt gebrand.

„Pas na het doorstaan van deze kwaliteits- en smaaktest, krijgt de ruwe koffie zijn fijne smaak na 4 weken transport per schip naar onze vestigingen en wordt hij zachtjes gebrand, verpakt en aan onze klanten geleverd om de smaakstoffen te ontwikkelen.”

Verantwoordelijk handelen
Eén van de belangrijkste uitgangspunten van J.J. Darboven is om als bedrijf verantwoordelijkheid te nemen en duurzaam te handelen. In die zin worden diverse projecten op cultureel, sportief en sociaal gebied ondersteund. Deze staan bijvoorbeeld in het teken van de professionele emancipatie van mensen met een handicap, diverse social return projecten en de gepassioneerde inzet voor voetbal en paardensport.

Het idee van maatschappelijke betrokkenheid gaat echter veel verder dan Hamburg en Duitsland: Albert Darboven reikt bijvoorbeeld jaarlijks de IDEE-stimulerings-award uit voor jonge vrouwelijke ondernemers in Duitsland en Polen. Verder zorgt het Honduras Education Life Project (H.E.L.P.) ervoor dat de productie- en leefomstandigheden van koffieboeren structureel verbeterd wordt.