Maatschappelijk ondernemen levert het bedrijf het nodige op

Maatschappelijk verantwoord ondernemen klinkt niet alleen politiek correct, maar levert ook de organisaties zelf het nodige op voor hun bedrijfsvoering. Dat is niet alleen, omdat zij zich daarmee van hun concurrenten kunnen onderscheiden, maar ook betekent mvo een stimulans voor innovatie, kopen zij daarmee duurzamer, dus meer verantwoordelijk in, is het in een aantal gevallen kostenbesparend, voldoen zij daarmee beter aan de eisen van hun klanten, creëren zij daarmee onderscheidend vermogen en kunnen in een aantal gevallen internationaal beter zaken doen of maken zij zich aantrekkelijker voor het aantrekken van nieuw personeel.

Het maatschappelijk verantwoord ondernemen raakt direct andere beursthema’s, zoals duurzaamheid, energiebesparing of beleving. Van andere beursthema’s maakt het veeleer impliciet deel uit, zoals de verschillende soorten werkplekken, zoals gezond, veilig of beveiligd,

Wat de facilitair managers niet allemaal kunnen doen op het gebied van mvo is bijna eindeloos. Veel deelnemers op de beursvloer bieden daarvoor het een en ander aan, maar heel vaak maakt dat onlosmakelijk deel uit van hun product of dienst. Zo is het aanbod op de beursvloer om maatschappelijk verantwoord veeleer inclusief dan apart benoemd. Een reden te meer voor facilitair verantwoordelijken om met de vele mogelijkheden van mvo kennis te komen maken.