
Sociale media zijn in de zakelijke communicatie tegenwoordig niet meer weg te denken. Daarom lenen zij zich ook uitstekend in het programma om een succesvolle deelname van de vakbeurs. Niet alle sociale media zijn even geschikt. Daarom beperkt de redactie zich op deze plaats tot de belangrijkste, die van Linkedin.
Veel van de medewerkers van deelnemers hebben een account op Linkedin. Zij zouden daarmee zelf hun relaties kunnen uitnodigen om hen op de stand op de vakbeurs te komen bezoeken, een post van het bedrijf kunnen liken, van commentaar voorzien of kunnen reposten. Ook kunnen zij een post met een uitnodiging van een collega kunnen reposten, zodat er meer aandacht voor uw deelname komt.
Veel deelnemers hebben een bedrijfsaccount op Linkedin. Zij kunnen daar met enige regelmaat verslag doen van de voorbereidingen van de deelname, die dan gepaard kan gaan met een uitnodiging om de stand te komen bezoeken. Tijdens de beursdagen kunnen zij ieder dag meerdere keren aangeven hoezeer de deelname hen bevalt. Plaats zoveel mogelijk een foto bij een post van Linkedin, verwijs in de post ook naar personen en zorg ervoor dat de boodschap uitnodigt tot reacties.
Ook YouTube leent zich uitstekend voor het verkrijgen van aandacht voor deelname aan de vakbeurs. Daarmee kan ook meer afstand worden genomen van iets nieuws en veel meer op de algehele bedrijfssituatie worden ingegaan. En uiteraard kan deze ‘bedrijfsprofilering’ ook ingezet worden in het uitnodigingsbeleid.
Het sociale medium X leent zich minder goed voor de zakelijke communicatie, al is het wel uitstekend geschikt voor de beursdagen en heel in het kort aan te geven waarmee het bedrijf in de voorbereiding van deelname mee bezig is. Vaak is het plaatsen van een gerichte foto al meer dan voldoende.
De andere sociale media kunnen uiteraard ook prima ingezet worden, al zijn deze vaak wel veel persoonlijker in het relatiebereik.

De inzet van sociale media is als toevoerkanaal voor bezoek aan de stand.