Knaagdierbeheersing in nieuw perspectief
Plaagdieren, of u nu facility manager bent, groothandelaar of horecaondernemer, als beheerder van een pand bent u verantwoordelijk voor het voorkomen, signaleren én bestrijden ervan. Dat laatste wordt u echter steeds lastiger gemaakt. Gold sinds 2017 al dat chemische bestrijding van knaagdieren buiten voorbehouden was aan professionele plaagdierbeheersers, per 1 januari 2023 wordt dat uitgebreid naar een geïntegreerd knaagdierbeheerssysteem dat zowel buiten áls binnen van toepassing is.
‘Knaagdierbeheersing in nieuw perspectief’, noemt de KPMB, Stichting Keurmerk Plaagdiermanagement Bedrijven, het. Plaagdierbeheersers bereiden zich op de nieuwe wetgeving voor door zich bij te laten scholen en certificeren. Dat betekent dat u vanaf 2023 weliswaar zelf niet meer met chemische bestrijdingsmiddelen mag werken, maar dat u wel altijd nog een gecertificeerde plaagdierbeheerser in kunt schakelen. Dat is goed om te weten!
Waarschijnlijk houdt u zich in uw bedrijf reeds aan de basisvoorschriften met betrekking tot de hygiënische omstandigheden. Bouwkundige factoren spelen echter ook een rol. Wist u bijvoorbeeld dat muizen zich al door een opening van een halve centimeter een weg naar binnen kunnen banen? Bouwkundig advies maakt dus deel uit van een goed plaagdiermanagementplan. Evenals adviezen met betrekking tot de leefomgeving. Alles om ongewenste gasten buiten de deur te houden.
Juiste partner
Essentieel is echter een goede samenwerking tussen plaagdierbeheerser en klant. De
plaagdierbeheerser kan nog zo professioneel en kundig zijn werk doen, zonder inzet en betrokkenheid van u als klant, is blijvend resultaat niet vanzelfsprekend. Als het gaat om plaagdierbeheersing, zoekt u dus liever een partner dan alleen een dienstverlener.
Een goede partner in plaagdierbeheersing brengt na een eerste inventarisatie de aard, omvang, ernst en risico’s van een eventueel reeds aanwezige plaag in kaart. Hieruit volgt een plaagdierbeheersplan op maat voorzien van plattegrond, plan van aanpak, afspraken, adviezen én actiepunten voor u als klant. Actiepunten betreffen bijvoorbeeld het opvullen van gaten met staalwol of het verkleinen van kieren met deurborstels.
Samenspel
Om ervoor te zorgen dat de maatregelen effect sorteren, is een goede communicatie tussen plaagdierbeheerser en klant van belang. Plaagdierbeheersers werken vaak met een online communicatiesysteem waartoe beide partijen toegang hebben. Handig voor de klant om op de hoogte te blijven van de bevindingen van de plaagdierbeheerser en essentieel voor de plaagdierbeheerser om te weten welke acties de klant inmiddels heeft uitgevoerd.
Zo ontstaat er een samenspel tussen plaagdierbeheerser en klant, met een succesvolle plaagdierbeheersing als eindresultaat. Succesvol in de zin dat u geen last heeft van ongewenste gasten, én succesvol in de zin dat u niet hoeft te grijpen naar chemische middelen zoals die vanaf 1 januari 2023 voor het bestrijden van knaagdieren dus verboden zijn. Mocht bestrijding met chemische middelen in het uiterste geval tóch de enige uitweg blijken, weet dan dat u bij een KPMB-gecertificeerd plaagdierbeheerser aan het juiste adres bent!
Andere oplossingen van deelnemers aan de editie 2025
- 1
- 2
- 3
- …
- 5
- Volgende »