« Van deelnemers « Oplossingen « Waar op te letten bij duurzame koffie?

Waar op te letten bij duurzame koffie?

Minder kwalijke uitstoot en betere omstandigheden voor koffieboeren. Daarmee kan worden gewerkt op het gebied van koffie. Het zijn enkele aspecten om op te letten als een klant verantwoorde koffie wil aanschaffen.

Duurzame koffie geeft niet alleen de koffieboeren een goed gevoel, ook de klant. Door te kiezen voor duurzame, eerlijke koffie op kantoor, draagt die bij aan een groenere planeet en een beter leven voor de koffieproducerende gemeenschappen. En dát drinkt een stuk lekkerder voor collega’s en klanten.

Een koffieproducent die dit kan weten is Lavazza. Forbes geeft het een top 10 notering in de lijst van de meest gerenommeerde bedrijven ter wereld op het gebied van duurzaam ondernemen. Zo heeft Lavazza zich onder meer gecommitteerd aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Deze doelen zijn een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering. Op deze manier wordt toegewerkt naar een CO2 neutraal productieproces in 2030.

‘Italiaanse perfectie’, zonder CO₂
Deze koffie zou niet echt perfect kunnen zijn zonder rekening te houden met de ecologische voetafdruk ervan. Daarom worden capsules van Lavazza zonder CO₂-impact gefabriceerd.

„De nieuwe Lavazza-capsules, die compatibel zijn met de originele Nespresso*-machines, zijn onze eerste aluminium capsules zonder CO₂-impact.”

De CO₂-neutrale capsules van Lavazza omvatten de compensatie van de emissies die worden geproduceerd gedurende de levenscyclus van het product, van de teelt van koffie tot het einde van zijn levensduur tot alle stadia van productie, transport en verwijdering. 

Boerderijen
¡Tierra! is het resultaat van de ethische toewijding van Lavazza aan duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Het project draait sinds 2002 in samenwerking met de Rainforest Alliance, een NGO die de rechten en het welzijn van de boerengemeenschappen bevordert door boerderijen te certificeren die voldoen aan strenge sociale en milieunormen. Zo zijn in India alleen al meer dan 1.000

kleine koffieboeren opgeleid in duurzame landbouwontwikkeling en wordt de participatie van vrouwen in de koffieproductie gestimuleerd.